Zanim zaczniemy nowe, skończmy to, co zaczęliśmy… – czyli jak podsumować rok

„Ale to zleciało…”!

Martwy okres pomiędzy minionymi Świętami Bożego Narodzenia i Nowym Rokiem sprzyja podsumowaniom i przemyśleniom. To również czas, w którym powstaje najwięcej postanowień noworocznych i obiecujących planów – ich konsekwencją są najczęściej zapełnione po brzegi siłownie w styczniu i pękające w szwach kalendarze, w których zapisujemy daty szkoleń rozwojowych i dodatkowych zajęć. Ubiegły rok podsumowujemy nie tylko w sferze prywatnej, ale także biznesowej. To wtedy sukcesy i osiągnięcia firmy cieszą najbardziej, jednocześnie na światło dzienne wychodzą wszelkie niedociągnięcia i słabe strony.

Często chcemy wydarzenia minionego roku zostawić daleko za sobą i zacząć od nowa, z czystą kartą, wraz z nadejściem magicznego 1 stycznia. Czy jednak jest to podejście uniwersalne i sprawdza się w każdej sytuacji?

Jak podsumować rok?

Zsumowanie osiągnięć i porażek bywa bolesne nie tylko w życiu prywatnym. Nie zawsze wszystko układa się po naszej myśli, także zawodowo. Zakończenie roku może okazać się trudne szczególnie w małych, dopiero wchodzących na rynek firmach, które nie zdążyły jeszcze wyjść na prostą i w których inwestycje jeszcze się nie zwróciły. Jednak nie skupiajmy się tylko na porażkach, nawet jeśli wydaje nam się, że było ich zdecydowanie więcej!

Zarówno sukcesy i osiągnięcia, jak i niepowodzenia możemy potraktować jak cenną lekcję. Z czego firma może być dumna? Co się udało, na jakiej płaszczyźnie pracownicy spisali się najlepiej? Które cele i założenia udało się zrealizować? Z tych sukcesów firma może być dumna i wykorzystać je jako motywację do działania na najbliższy czas.

Porażki jednak są nie tylko porażkami – to okazja, by przyjrzeć się swoim działaniom. Dlaczego coś się nie udało? Może dane zadanie nie było na tyle ważne, by bardziej się do niego przyłożyć i dlatego zostało porzucone w trakcie? Może jego realizacja nie była dostatecznie dobrze zaplanowana? Co poszło źle? Jakich projektów nie udało się zakończyć?

Analiza niepowodzeń być może nie jest najprzyjemniejszym elementem podsumowania roku, za to pozwala wyciągnąć najcenniejsze wnioski na przyszłość – czego unikać, co zmienić i jak działać, by praca przynosiła oczekiwane efekty.

 

Zanim zaczniesz nowe… zakończ stare!

Chcemy, by nasza firma ze świeżą energią weszła w nowy rok i była jeszcze bardziej produktywna, ale na biurkach piętrzą się stosy niezakończonych projektów? Nie dopuszczajmy do tego.

Niezwykle ważne jest, aby przed zakończeniem roku zamknąć wszystkie nierozwiązane sprawy, dopiąć projekty i zakończyć prace, które wymagają jeszcze poprawek, aby dosłownie i w przenośni zostawić miniony rok za sobą i skupić się na nowych celach i planach.

Samego podsumowania ostatnich miesięcy powinno się dokonywać już po domknięciu nawet tych najmniejszych projektów, aby móc je również przeanalizować. Tymczasem dalsza praca nad starymi, niezakończonymi zobowiązaniami blokuje nas przed wdrożeniem nowych metod i rozwiązań, doprowadzając nas ostatecznie do punktu wyjścia.

W nowy rok powinniśmy wkraczać z nową energią, uwzględniając zaplanowane założenia i dążąc do zmian na lepsze. Właśnie, co z tymi zmianami?

 

Jak zaplanować działania na nowy rok?

Trudno będzie poprowadzić firmę i pracę bez wcześniejszego nadania jej kierunku. Musimy wiedzieć, dokąd zmierzamy, co chcemy osiągnąć, nad czym popracować i co poprawić. Najlepsza strategia planowania? Od ogółu do szczegółu.

Warto wyznaczyć sobie konkretne, większe cele i zamierzenia. Mając je wypisane, łatwiej będzie zaplanować poszczególnie etapy i mniejsze kroki, które przybliżą nas do osiągnięcia założeń. Dzielenie dużych projektów na mniejsze części to najlepszy sposób na to, by nie odkładać zadań w czasie i ukończyć wszystkie projekty. Podzielone fragmenty realizujmy w zaplanowanych terminach i starajmy się ich nie przesuwać – tak osiąga się sukces!

Jakie inne korzyści daje skrupulatne planowanie? Na pewno poczucie kontroli i świadomość, że nie zdajemy się na to, co przyniesie los, ale sami nad nim pracujemy. Co więcej? Jasne określenie kierunku, do którego przedsiębiorstwo będzie zmierzać. Harmonię i porządek w działaniach, gdy pracownicy wiedzą, na czym powinni się skupić. Przygotowanie na ewentualne kryzysy i ryzyko. Dzięki temu działania w firmie będą bardziej efektywne.

 

Firmowe podsumowanie

Dobrą formą zestawienia mocnych i słabych stron firmy oraz okazją do zastanowienia się nad działaniami na przyszły rok jest zorganizowanie spotkania w firmie, w którym udział wezmą wszyscy pracownicy. Spojrzenie na dotychczasową pracę z różnych, często całkiem odmiennych perspektyw pozwoli zaplanować przyszłe działania wielotorowo i konsekwentnie. Długa i szczera rozmowa w biurze wysunie na wierzch wszystkie niedopowiedzenia oraz błędy, z których być może do tej pory nie zdawaliśmy sobie sprawy. Dzięki temu unikniemy tych samych pomyłek w przyszłości oraz wyciągniemy odpowiednie wnioski prowadzące do zmian na lepsze.

 

 

Nowy rok – nowe szanse na rozwój

Kończący się rok 2021, trudny i pełen niespodziewanych zwrotów akcji, to najlepszy czas, by zastanowić się, co zmienić i jakie działania wdrożyć, by praca przynosiła lepsze efekty, a firma nieustannie się rozwijała, zamiast stać w miejscu.

Nowy rok to doskonała okazja, aby zamknąć wszystkie niedokończone sprawy i wejść w niego z nową motywacją, energią oraz, co najważniejsze, konkretnym i sprecyzowanym planem działania!