Landing page w marketingu

Landing page w tłumaczeniu dosłownym oznacza stronę lądowania. Skąd taka nazwa? W pewnym sensie odbiorca danej kampanii reklamowej „ląduje” na naszej stronie, czyli przenosi się bezpośrednio na nią po kliknięciu w link. W którym miejscu następuje start i jak odbywa się taki „lot”? Dlaczego landing page to skuteczne narzędzie w marketingu?

 

Czym jest landing page?

Landing page jest stroną dedykowaną konkretnemu produktowi, usłudze lub wydarzeniu. Może być częścią kampanii reklamowej czy np. elementem mailingu lub newslettera. Odbiorca trafia na nią po kliknięciu w link lub baner – przenoszony jest wtedy bezpośrednio na dedykowaną stronę. Strona docelowa jest więc świetnym uzupełnieniem kampanii Google Ads.

Czy landing page różni się czymś od zwykłej strony internetowej? Owszem – żywotnością. W momencie wygaśnięcia kampanii reklamowej często razem z nią znika również strona docelowa. Zakłada ona również inne cele niż klasyczna witryna. Jej głównym zadaniem jest konwersja i zachęta odbiorcy do konkretnej akcji.

Strona produktowa, jak również nazywana jest landing page, to w zdecydowanej większości przypadków one page, jest więc łatwa w zaprojektowaniu i utworzeniu. Rozwiązanie to staje się coraz bardziej popularne i jest niezwykle skuteczne w działaniach marketingowych, warto więc przyjrzeć mu się z bliska!

 

O tym pamiętaj!

Samo wykonanie strony docelowej nie wystarczy, by kampania reklamowa była maksymalnie skuteczna – to byłoby zbyt proste. Istotne jest, by nasza strona była przemyślana pod każdym kątem i zawierała elementy, które wpłyną znaczącą na jej efektywność i atrakcyjność. O czym zatem musimy pamiętać?

 

Design

Design i ogólne wrażenia wizualne to pierwsze, na zwróci uwagę odbiorca odwiedzający naszą stronę. Landing page powinna być przejrzysta i jednocześnie przyciągająca uwagę, jednak nieodwracająca jej od tego, co istotne.

Brak rozpraszaczy. Zwykła strona www może być zaprojektowana całkowicie dowolnie i bogata w detale i różnorodne kreacje. Wszystkie te dodatki powodują jednak, że uwaga odbiorcy rozprasza się w wielu kierunkach. Celem landing page jest natomiast skierowanie jej konkretnie na bohatera kampanii, czyli produkt lub usługę, ewentualnie po prostu zachęta do kontaktu. Należy więc tę stronę skonstruować tak, aby działania te nie były utrudnione; wręcz przeciwnie – chodzi nam o to, by proces ten przebiegał szybko i sprawnie.

Chwytliwy nagłówek. Zdajesz sobie sprawę, że tylko 2 na 10 osób wchodzących na stronę przeczyta coś więcej, niż sam nagłówek? Ta informacja powinna być wystarczająco przekonująca, by zadbać o widoczność tytułu i jego jasny przekaz co do charakteru prezentowanego produktu. Ważne jest tutaj potwierdzenie oczekiwań potencjalnego klienta, który zainteresowany reklamą kliknął w link, a więc spójność landing page i nagłówków z samą reklamą. Dobrym rozwiązaniem jest też zastosowanie podtytułu, który sprecyzuje nagłówek i w jeszcze większym stopniu zachęci odbiorcę do działania.

Wezwij do działania! Wykorzystaj Przycisk CTA. To skrót z angielskiego call to action, czyli wezwanie do działania. Ma on na celu nakłonienie odbiorcy do wykonania pożądanej przez reklamodawcę czynności – dokonania zakupu, nawiązania kontaktu czy wypełnienia formularza. Komunikat zawarty w przycisku CTA powinien być konkretny i zwięzły. Przykłady wezwania do działania na landing page? „Zapisz się już dzisiaj!”, „Wypróbuj!” „Kup już teraz!”.

 

Wybór odpowiedniego typu strony

W zależności od tego, jaki jest nasz cel i do jakich działań chcemy zachęcić odbiorcę, powinniśmy wybrać odpowiedni jej rodzaj i styl.

Do najpopularniejszych typów landing page należą zdecydowanie strony sprzedażowe. Ich cechy charakterystyczne? Zawierają ofertę z nowymi produktami, promocje czy zniżki. Pamiętaj, że produkt czy oferta musi znaleźć się w centrum uwagi odbiorcy. Zastanawiasz się, jakie tricki zastosować, by przyciągnąć klientów i zwiększyć sprzedaż? Upewnij się, że adresat reklamy od razu zobaczy, że oferujesz mu zniżkę. Ponadto możesz skorzystać z psychologicznej reguły niedostępności – umieść na swojej stronie zegar, który będzie odliczał godziny do wygaśnięcia oferty czy promocji lub zawrzyj informację, że zostały już tylko ostatnie sztuki Twojego produktu.

Trochę inaczej będzie wyglądała strona zapowiedzi typu coming soon, która powinna zachęcić odbiorcę do wyczekiwania na wydarzenie, pojawienie się produktu czy rozpoczęcie promocji; jeszcze inaczej zaprezentuje się strona zapisu, która ma na celu konwersję i uzyskanie nowych subskrybentów.

 

Język korzyści

Przede wszystkim pamiętaj, aby na stronie docelowej nie upychać zbyt dużej ilości tekstu – odbiorca prawdopodobnie nie poświęci na jego czytanie więcej niż kilkanaście, kilkadziesiąt sekund. Ważne więc, aby w niewielkiej ilości tekstu zawrzeć najważniejsze informacje, w najbardziej zachęcający sposób. Dobry, właściwy przekaz wprost ukazuje wszelkie korzyści i zalety bohatera kampanii reklamowej. Pamiętaj jednak że, nawet jeśli opiszesz swój produkt w samych superlatywach, odbiorca nie zdecyduje się na zakup, jeśli nie przekonasz go, że dzięki niemu odniesie konkretne korzyści. Tekst taki przy tym powinien być zwięzły i widocznie nawiązywać do oferty reklamowej.

 

Formularz kontaktu

Celem landing page jest zwiększenie konwersji. Właściwie skonstruowany formularz kontaktu może znacząco na nią wpłynąć, warto jednak przy jego tworzeniu uwzględnić kilka zasad. Formularz powinien przede wszystkim zbierać wyłącznie te dane, które są nam niezbędne do zrealizowania założonego celu biznesowego. Zazwyczaj im dłuższy i wymagający formularz, tym mniej osób zdecyduje się go wypełnić. Gdy do realizacji potrzebujemy więcej danych lub są one wrażliwe, warto krótko uzasadnić tę prośbę. Formularz, podobnie jak cała landing page, powinien być przejrzysty i intuicyjny.

 

Funkcjonalność

Czas oczekiwania pomiędzy kliknięciem w link z kampanii reklamowej a załadowaniem landing page wynosi dużo więcej niż 5 sekund? A może strona ładuje się w nieskończoność? Niedobrze. Szanse na to, że ktokolwiek zdecyduje się poczekać i pozostać na stronie, drastycznie spadają.

Zadbaj też o to, by strona docelowa była dopasowana do urządzeń mobilnych, czyli responsywna. Ogromna część odbiorców to użytkownicy smartfonów i tabletów, jeśli więc landing page nie otwiera się na tych urządzeniach prawidłowo, stracisz duże grono potencjalnych klientów.

 

Dlaczego landing page jest skuteczna?

Konwersja. Dzięki temu, że landing page zachęca odbiorcę do natychmiastowych działań oraz ułatwia te czynności, ten typ strony jest jednym z najlepszych narzędzi zwiększających konwersję. Odwiedzający stronę otrzymuje natychmiastową gratyfikację w postaci e-booka, produktu, zniżki czy zaproszenia na wydarzenie, w zamian za pozostawienie danych. Sytuacja win-win.

Nowi klienci. W jaki sposób ich zdobyć? Prosty komunikat spójny z aktualną kampanią, brak rozpraszaczy kierujących uwagę odbiorców na inne treści, oryginalność i atrakcyjność wizualna sprawi, że jeśli uda nam się zainteresować odbiorcę i zachęcić go do założonego działania, prawdopodobnie do nas wróci. Klienci często ponownie decydują się na zakup produktu marki, którą już znają i dobrze wspominają.

Bazy leadów. Czym jest taka baza? To zbiór osób lub firm, które są zainteresowane podobnymi usługami i aktualnie posiadają potrzebę zakupową. W celu wygenerowania takiego leada potrzebne jest uzyskanie nazwy, numeru telefonu oraz adresu e-mail. Z łatwością zachęcimy odbiorców do pozostawienia takich danych, konstruując intuicyjny formularz kontaktowy oraz oferując w zamian jakąś korzyść, np. w postaci zniżki lub darmowego produktu. W oparciu o taką bazę szybko zwiększymy skuteczność naszych działań marketingowych i rozbudujemy je o nowe metody i kanały.

Sprzedaż i promocja. Trudno o bardziej spersonalizowaną i unikatową ofertę sprzedażową niż landing page. Jest ona nie tylko sfokusowana bezpośrednio na sprzedaż konkretnego produktu czy usługi, ale także zdecydowanie skraca czas całej transakcji i procesu zakupu. Poza tym działa na klienta przekonująco, trwale buduje zaufanie do marki i znacznie ułatwia jej zapamiętanie, zwiększając prawdopodobieństwo, że odbiorca do nas powróci.

Chcesz wypromować wydarzenie, ogłosić premierę produktu lub poinformować o przedsprzedaży biletów? Landing page to najskuteczniejsza metoda, a link możesz udostępnić na różnorodnych kanałach.

Socjale i mailing. Obecnie to właśnie media społecznościowe są najszybszą i najlepszą drogą na dotarcie do potencjalnych klientów i zaprezentowanie światu swojej marki. Korzystając z tego faktu, warto na swoich fanpage’ach dodać interesujący i angażujący post czy wpis z linkiem przekierowującym do naszej landing page. Połączenie kilku kanałów kontaktu z odbiorcą zwiększa szanse na poprawienie konwersji i sprzedaży.

Inny przykład zastosowania strony docelowej? Mailing! Przez e-mail możemy dotrzeć bezpośrednio do konkretnej, ustalonej i najbardziej pożądanej przez nas grupy odbiorców i potencjalnych klientów. Pisząc treść takiego newslettera, koniecznie pamiętaj o wcześniej wspomnianym wezwaniu do działania! Zachęć odbiorcę do kliknięcia w link i zadbaj, by strona, na której się znajdzie, była dla niego atrakcyjna i przejrzysta.

 

Przystępując do lądowania…

…możemy jednoznacznie stwierdzić, że landing page w marketingu to niezwykle skuteczny i szybki sposób na dotarcie do swojej grupy odbiorców i daleko poza nią. Stronę docelową z powodzeniem  możemy wykorzystać w niekonwencjonalny sposób, nie tylko jako element kampanii reklamowej, np. podzielić się z innymi naszą wizytówką czy CV, załączając link do portfolio czy dotychczasowej twórczości. Ponadto landing page możemy z łatwością modyfikować i zmieniać, dostosowując ją do nowych kampanii. Dzięki temu ich przygotowywanie będzie mniej czasochłonne.

Jesteś gotowy na przełom w komunikacji z klientem i sprzedaży? Zacznij więc od landing page!